Our website is moving to a new home! Please go to: https://www.brianjamestrailers.co.uk

INSTRUKCJA OBSŁUGI OPERATORA

POJAZD CIĄGNĄCY

Pierwszą kwestią przy holowaniu przyczepy jest upewnienie się, że pojazd holujący ma odpowiednią ładowność. Informacje te są dostępne w instrukcji pojazdu lub w dziale technicznym producenta. Upewnij się, że pojazd holujący jest dobrze utrzymany i zdolny sprostać dodatkowym wymaganiom związanym z holowaniem załadowanej przyczepy. Sprawdź podstawowe obszary związane z bezpieczeństwem, takie jak ciśnienie w oponach, które powinno być na maksymalnym dopuszczalnym poziomie dla danej opony (sprawdź informacje na bocznej ściance opony lub w instrukcji pojazdu).

POŁĄCZENIE PRZYCZEPY Z POJAZDEM HOLUJĄCYM

  • Upewnij się, że hak holowniczy pojazdu holującego jest w dobrym stanie, tj. strukturalnie stabilny. Sprawdź, czy czara główki kulowej jest dobrze nasmarowana.
  • Podnieś główkę sprzęgu nad kulę haka holowniczego za pomocą opuszczonej teleskopowej nóżki podporowej.
  • Umieść kulę haka pod główką sprzęgu, następnie opuść główkę sprzęgu na kulę, trzymając główkę sprzęgu otwartą. Niektóre modele główek sprzęgu posiadają automatyczny mechanizm zamykający i nie wymagają trzymania otwartego. Pełne informacje na stronie 17. Gdy oba elementy są mocno zazębione, rękojeść główki sprzęgu zablokuje się w pozycji zamkniętej. Dla bezpieczeństwa obróć główkę sprzęgu i dokładnie ją obejrzyj, aby upewnić się, że przyczepa jest prawidłowo sprzęgnięta. Na niektórych główkach sprzęgu znajdują się wskaźniki informujące o prawidłowym zazębieniu z kulą.
  • Kontynuuj podnoszenie nóżki podporowej aż do całkowitego zrolowania i mocnego zablokowania górnej rękojeści. Jeśli jest dostępny mechaniczny mechanizm blokujący, upewnij się, że jest włączony przed jazdą. Teraz poluźnij główny zacisk i podnieś nóżkę podporową tak wysoko, jak to możliwe w zacisku, następnie mocno dokręć zacisk, upewniając się, że nóżka podporowa jest dobrze odsunięta od mechanizmów hamulcowych. Automatyczne nóżki podporowe nie wymagają bocznego zacisku.
    OSTRZEŻENIE Jeśli ten zabieg nie zostanie wykonany, nóżka podporowa może się odwinąć i zetknąć z ziemią w czasie jazdy, powodując poważne uszkodzenia mechanizmu. Tego rodzaju uszkodzenia NIE są objęte gwarancją.
  • Sprawdź stan linki awaryjnej hamulca postojowego, jeśli jest uszkodzona lub jej brak, wymień natychmiast. Podłącz linkę awaryjną do uchwytu holowniczego pojazdu holującego.
  • Podłącz 13-pinową wtyczkę elektryczną do gniazda na tylnej części pojazdu holującego, upewniając się, że szczelina wtyczki i klucz w gnieździe są wyrównane. Sprawdź, czy wszystkie światła działają prawidłowo. Upewnij się także, że przewód elektryczny przyczepy nie ciągnie się po ziemi, co może powodować przetarcia kabli i uniemożliwić działanie oświetlenia.
  • Upewnij się, że hamulec ręczny jest całkowicie zwolniony. Hamulec ręczny w pozycji zwolnionej leży poziomo. Nigdy nie podróżuj z zaciągniętym hamulcem ręcznym.
  • Wszystkie opony zarówno pojazdu holującego, jak i przyczepy muszą być odpowiednio napompowane do maksymalnego ciśnienia zalecanego do holowania. Sprawdź szczegóły w tym podręczniku i nigdy nie przekraczaj maksymalnego ciśnienia podanego na boku opony.

PROCEDURA ZAŁADUNKU / ROZŁADUNKU

ZAŁADUNEK NA PRZYCZEPY Z RAMPAMI ZAŁADOWCZYM

Usuń kołki zabezpieczające rampę i wsunąć rampę na tył przyczepy.

Umieść rampy na tyle przyczepy, korzystając z wbudowanego mechanizmu mocującego na tyle przyczepy. Po pełnym osadzeniu rampa nie zsunie się przypadkowo z tyłu przyczepy podczas załadunku. Wprowadź pojazd na przyczepę, używając napędu lub wciągarki. Przywróć rampy do ich pierwotnej pozycji i zabezpiecz dostarczonymi kołkami. Zapewnij, że rampa jest napięta, aby wyeliminować luzy i stuki, jeśli to możliwe.

ZAŁADUNEK NA PRZYCZEPY Z POKŁADEM PRZECHYLNYM, BEZ RAMP

Odblokuj zaciski mocujące podłogę do ramy typu „A” i zamknij zawór pompy hydraulicznej. Pompuj siłownik hydrauliczny, aż tył przyczepy dotknie ziemi. Wprowadź pojazd na przyczepę za pomocą napędu lub wciągarki. Stopniowo zwalniaj zawór hydrauliczny, upewniając się, że nikt nie znajduje się pod przyczepą ani w miejscu, które mogłoby spowodować zranienie podczas opuszczania podłogi. Dokręć zaciski mocujące podłogę.

WYSOKOŚCI HAKA HOLUJĄCEGO I POZYCJONOWANIE ŁADUNKU

Aby zachować bezpieczeństwo podczas holowania, niezwykle ważne jest prawidłowe załadowanie przyczepy oraz odpowiednia wysokość zaczepu przyczepy. Podczas łączenia niezaładowanej przyczepy należy sprawdzić, czy „nosek” przyczepy jest nieco wyższy (25-50 mm) niż tył przyczepy. Należy również uwzględnić wpływ ewentualnych ładunków dodanych do pojazdu holującego przy obliczaniu tej wartości. Jeśli nose przyczepy jest zbyt wysoki lub zbyt niski, może to powodować trudności w prowadzeniu. Nigdy nie próbuj modyfikować lub dostosowywać belki holowniczej lub zaczepu przyczepy. Podczas ładowania przyczepy absolutnie kluczowe jest osiągnięcie POZYTYWNEGO nacisku na nosek. Ładując samochody z przednim silnikiem, należy wjechać autem na przyczepę do momentu, gdy zawieszenie pojazdu holującego zacznie się lekko uginać. (Samochody z tylnym silnikiem muszą być cofane na przyczepę.) Ta sama zasada dotyczy maszyn i sprzętu.

ZABEZPIECZENIE ŁADUNKU

Ważne jest prawidłowe zabezpieczenie ładunku na przyczepie przed transportem. Wszystkie przyczepy Brian James Trailers są wyposażone w punkty mocowania pasów zabezpieczających ładunek, które są preferowaną metodą jego unieruchomienia. Zaleca się stosowanie pasów zabezpieczających o dopuszczalnym obciążeniu roboczym co najmniej dwukrotnie przewyższającym ciężar zabezpieczanego pojazdu. Jest to zgodne z naszą polityką przewymiarowania elementów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Minimalnie zaleca się użycie dwóch pasów z tyłu i dwóch z przodu.

HOLOWANIE

KILKA PODSTAWOWYCH LOGICZNYCH WSKAZÓWEK DLA BEZPIECZNEGO I KOMFORTOWEGO CIĄGNIĘCIA

  • Dodanie przyczepy do pojazdu wydłuża całkowiony rozstaw osi, dlatego podczas skręcania należy poszerzyć promień skrętu, aby uniknąć uderzenia o krawężniki.
  • Pamiętaj, że dodanie przyczepy wraz z ładunkiem zwiększy drogę hamowania, dlatego zachowaj większy odstęp podczas hamowania.
  • Nie przekraczaj maksymalnej masy holowania dla pojazdu ciągnącego.
  • Pamiętaj podczas cofania, aby kierować przeciwnie do kierunku, w którym chcesz, aby przyczepa się poruszała.

Ta technika wymaga dużo praktyki, aby stać się biegłym.

HOLOWANIE I PRAWO

PRĘDKOŚCI HOLWANIA W UK - Obszary zabudowane: 30 mph (48 km/h), Drogi jednokierunkowe: 50 mph (80 km/h), Drogi dwujezdniowe i autostrady: 60 mph (96 km/h)

AUTOSTRADY - Pojazd holujący przyczepę nie ma prawa korzystać z prawego pasa ruchu, chyba że jezdnia ma dwie szerokości pasów.

TABLICE REJESTRACYJNE - Przyczepa holowana po drodze publicznej musi być wyposażona w tylną tablicę rejestracyjną o tym samym kolorze i tym samym numerze co pojazd holujący.

PASAŻEROWIE - Przyczepa nie może być używana do przewozu pasażerów.

PARKING

Podczas parkowania przyczepy na czas dłuższy niż 24 godziny, koła muszą być unieruchomione za pomocą klinów pod koło, aby zapobiec niepożądanemu ruchowi, a hamulec postojowy przyczepy pozostawiony w pozycji opuszczonej (wyłączonej). Nieprzestrzeganie tej zasady może w niektórych warunkach pogodowych skutkować zablokowaniem hamulców przyczepy.

KOŁA PODPOROWE

Before coupling, ensure that the trailer’s handbrake in on, the tow vehicle’s tow ball is aligned with the coupler and that coupler’s locking mechanism is unlocked.

Kółka podporowe

STEP 1

TELESCOPIC & AUTO-RETRACT MODELS

step one

STEP 2

TELESCOPIC & AUTO-RETRACT MODELS

step two

STEP 3

TELESCOPIC & AUTO-RETRACT MODELS

step three

STEP 4a

TELESCOPIC MODEL ONLY

step 4a

STEP 4b

AUTO-RETRACT MODEL ONLY

step 4b

STEP 5

TELESCOPIC MODEL ONLY

step five

KONSERWACJA AKUMULATORA

INFORMACJE O GWARANCJI NA AKUMULATOR

Żywotność akumulatora będzie się różnić w zależności od kilku czynników, w tym czasu użytkowania, temperatury oraz zastosowania. Dwiema najczęstszymi przyczynami przedwczesnej awarii akumulatora są nieprawidłowe zastosowanie oraz niewystarczające ładowanie.

Wszystkie nasze akumulatory objęte są standardową ograniczoną roczną gwarancją od daty dostawy na wady wykonania i/lub materiałowe, chyba że podano inaczej.

Jednakże akumulatory mogą ulec awarii z powodów nieobjętych gwarancją. Niektóre z nich to:

Co unieważnia gwarancję

  1. Nadużycie, niewłaściwe użycie, nieprawidłowy montaż, nieprawidłowa konserwacja oraz modyfikacje.
  2. Uszkodzenia fizyczne, w tym złamane lub stopione zaciski.
  3. Ogólne zużycie eksploatacyjne.
  4. Nieprzydatność wynikająca z niewłaściwego ładowania.
  5. Awaria spowodowana przeładowaniem, głębokim rozładowaniem, siarczanowaniem oraz niedoładowaniem nie jest objęta gwarancją.
  6. Napięcie poniżej 10,5 V (akumulator całkowicie rozładowany).

Uszkodzenia fizyczne

Gwarancja nie obejmuje żadnych uszkodzeń fizycznych obudowy akumulatora ani zacisków spowodowanych niewłaściwym montażem, upuszczeniem ani w przypadku, gdy jakiekolwiek konektory zostały przybite do zacisków. Niewłaściwie zamocowane konektory mogą spowodować szybkie uszkodzenie akumulatora.

Dodatkowo, nieprawidłowe połączenie zacisków może powodować elektryczne łukowanie między zaciskiem a konektorem, co prowadzi do roztopienia się części ołowianej zacisku. Należy również bezwzględnie unikać zwarcia zacisków akumulatora (nie wolno umieszczać żadnego przewodzącego przedmiotu pomiędzy zaciskami), ponieważ spowoduje to bardzo szybkie nagrzanie się zacisków i tego przedmiotu.

To intensywne ciepło może następnie stanowić źródło zapłonu dla łatwopalnych przedmiotów znajdujących się w pobliżu akumulatora oraz dla gazów naturalnie wydzielanych przez akumulator. Nie jest to wada produkcyjna.

W przypadku mało prawdopodobnej sytuacji uszkodzenia akumulatora podczas dostawy, prosimy o zgłoszenie tego w ciągu 24 godzin od otrzymania przesyłki. Roszczenia zgłaszane po tym czasie mogą nie zostać uwzględnione.

Ogólne zużycie i eksploatacja

Podczas ładowania i rozładowywania akumulatora, materiał z płyt akumulatorowych (masa czynna) jest w ruchu, w wyniku reakcji elektromechanicznej produkującej energię elektryczną. Za każdym razem, gdy akumulator przechodzi przez cykl ładowania i rozładowania, niewielka ilość tej masy czynnej jest tracona z płyt. Ze względu na wiele czynników wpływających na żywotność akumulatora, niemożliwe jest określenie minimalnej lub maksymalnej przewidywanej żywotności.

Każdy akumulator ma ograniczoną liczbę cykli, które może przejść, zanim utraci masę czynną, a co za tym idzie, swoją pojemność. Intensywne użytkowanie często powoduje, że akumulator przechodzi przez tę ograniczoną liczbę cykli w znacznie krótszym czasie, powodując pojawienie się powyższych objawów już po kilku latach. Nie jest to wada produkcyjna.

Gdy akumulator jest poddany głębokiemu rozładowaniu i/lub szybkiemu ładowaniu, powyższy proces ulega przyspieszeniu. Akumulator regularnie głęboko rozładowywany, szybko traci masę czynną i pojemność. Utrata masy czynnej, a w konsekwencji pojemności, spowodowana nadmierną liczbą cykli nie jest wadą produkcyjną.

Nadużycie, niewłaściwe użycie, nieprawidłowy montaż

Gwarancja nie obejmuje akumulatorów, które zostały niewłaściwie użyte lub zainstalowane.

Nieprawidłowe ładowanie

Jeśli akumulator jest ładowany przy zbyt wysokim napięciu lub natężeniu prądu, może się przegrzać, a elektrolit zacznie odparowywać. Przeładowanie spowoduje szybkie rozpadanie się aktywnej masy na płytach akumulatora, co trwale wpłynie na wydajność akumulatora, a także na jego żywotność cykliczną. Zazwyczaj jest to dość łatwe do zauważenia podczas oględzin akumulatora. Nie jest to wada produkcyjna.

Siarczanowanie (sulphation) występuje, gdy akumulator pozostaje rozładowany przez zbyt długi czas. Gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej określonego poziomu, zachodzi reakcja chemiczna zwana siarczanowaniem. W większości przypadków napięcie to wynosi około lub poniżej 12,06 V. Siarczanowanie jest zazwyczaj nieodwracalne i może trwale pogorszyć wydajność akumulatora, powodując zmniejszenie jego sprawności i przedwczesną awarię. Siarczanowanie można zauważyć jako drobną białą/szaro-srebrną powłokę na płytach.

To uszkodzenie może powstać, jeśli akumulator jest przechowywany przez długi czas bez ładowania lub zainstalowany w urządzeniach, które nie są często używane. W miarę upływu czasu siarczanowanie narasta na płytach i utrudnia wydajność akumulatora. Ponieważ siarczanowanie można łatwo uniknąć, po prostu utrzymując akumulator naładowany, nie jest to wada produkcyjna.

Napięcie poniżej 10,5 V

Warto zauważyć, że przy normalnych warunkach eksploatacji bateria nie może się sama rozładować (chyba że pozostanie na długi czas na samorozładowaniu). Bateria jest uważana za 100% rozładowaną, gdy napięcie spoczynkowe wynosi 10,5 V, a za 100% naładowaną, gdy napięcie wynosi 12,73 V i więcej.

Do siarczania dochodzi, gdy bateria pozostaje rozładowana przez nadmiernie długi czas. Gdy napięcie baterii spadnie poniżej określonego poziomu, zachodzi reakcja chemiczna zwana siarczaniem. W większości przypadków napięcie to wynosi równo lub poniżej 12,06 V. Siarczanie jest zazwyczaj nieodwracalne i może trwale pogorszyć parametry baterii, powodując obniżenie wydajności oraz przedwczesną awarię. Siarczanie objawia się jako drobna biała/szara powłoka na płytkach baterii.

Bateria wykazująca napięcie spoczynkowe poniżej 10,5 V uległa rozładowaniu z powodu braku ładowania – nie jest to wada produkcyjna.

Proces wstępnego montażu

W Brian James Trailers wszystkie akumulatory są sprawdzane za pomocą woltomierza i doładowywane, jeśli wskazują napięcie poniżej 12,60 V. Na akumulatorze jest umieszczona etykieta z powiadomieniem o stanie baterii (P-LAWL-1510-P-N) oraz naklejka z informacją o zmierzonym napięciu (P-LAWL-1500-P-N).

SYSTEM PASÓW DO KÓŁ

WPROWADZENIE DO PASÓW Z NAPINACZEM

Bezpieczne unieruchomienie przewożonego ładunku jest podstawowym wymogiem bezpieczeństwa przy korzystaniu z przyczepy na drodze publicznej. Kilka serii przyczep do transportu pojazdów Brian James Trailers posiada specjalistyczną konstrukcję umożliwiającą zapięcie pasów na obwodzie kół pojazdu. Mogą być również stosowane inne systemy pasów, w tym klasyczny pas do mocowania kół „chocker” oraz bezpośredni pas mocujący. W tej sekcji omówiono szczegółowo system paska na obwód koła.

DLACZEGO PASY BRIAN JAMES TRAILERS?

Każdy mechanicznie sprawny i odpowiednio oceniony system pasów może być użyty do zapewnienia wymaganego unieruchomienia. Brian James Trailers posiada ponad czterdziestoletnie doświadczenie w dostarczaniu tego typu wyposażenia. Nasze produkty rozwijały nowe pomysły oraz metody zaczerpnięte od operatorów transportu komercyjnego. Możesz być pewny, że akcesorium zatwierdzone przez Brian James Trailers będzie posiadać wszystkie wymagane cechy, zaprojektowane tak, aby działać bezpiecznie i skutecznie, jednocześnie chroniąc zarówno pojazd, jak i przyczepę przed uszkodzeniami.

ROZKŁAD NACISKU

Bezpieczny i skuteczny montaż obwodowego pasa kołowego opiera się na równomiernym rozłożeniu nacisku, które tworzy pionowe obciążenie skierowane w dół na oponę pojazdu. Takie ułożenie, jak pokazano na diagramie po prawej stronie, zapobiega ruchowi pojazdu do przodu i do tyłu, zapewniając możliwie najbezpieczniejszą pracę. Prosimy zwrócić uwagę na prawidłową metodę montażu, ponieważ użycie niewłaściwej metody może spowodować uszkodzenie panelu podłogi i potencjalnie zagrozić poluzowaniem systemu mocującego.

 

NIEWŁAŚCIWY MONTAŻ

Pionowe obciążenie przekraczające dopuszczalne wartości dla materiału podłogi doprowadzi do zmęczenia i pęknięcia materiału podłogi. UNIKAĆ montażu haków pokazanych powyżej.

 

 

PRAWIDŁOWY MONTAŻ

Prawidłowy montaż zapewnia równomiernie rozłożoną siłę na wszystkie elementy, co ogranicza zużycie oraz zapewnia stosowanie bezpiecznych sił mocujących pojazd.

INFORMACJE BEZPIECZEŃSTWA WCIGARKI

PRZYCZEPY WYPOSAŻONE W RĘCZNĄ WCIAGARKĘ

PRZYCZEPY WYPOSAŻONE W RĘCZNĄ WCIĄGARKĘ

  • Wciągarka nie jest przeznaczona do podnoszenia, ani do używania do podnoszenia, podtrzymywania lub transportu osób.
  • Sprawdzaj wszelkie oznaki uszkodzeń, w tym działanie napinacza; w razie wątpliwości nie używaj wciągarki.
  • Nigdy nie pozwalaj dzieciom ani osobom nieznającym obsługi wciągarki na jej obsługę.
  • Nigdy nie przekraczaj dopuszczalnej ładowności. Nie używaj wciągarki z całkowicie rozwiniętym kablem. Zachowaj co najmniej trzy zwoje kabla na bębnie.
  • Obsługuj wyłącznie siłą ręki. Nie używaj żadnego rodzaju silnika do obsługi wciągarki.
  • Prawidłowo zabezpieczaj ładunek. Wciągarka nie jest zaprojektowana jako podstawowy element mocujący i powinna być używana tylko wraz z innymi urządzeniami zabezpieczającymi, np. pasami, łańcuchami itp.
  • Trzymaj mocno uchwyt; nie pozwalaj mu swobodnie się obracać podczas rozładowywania. Może to spowodować gwałtowne obracanie się i uraz osobisty. Wciągarki typu AL-KO 900 z demontowanym uchwytem posiadają auto-hamulec dla bezpieczeństwa. Wolny bieg jest możliwy tylko po zdjęciu uchwytu.
  • Jeśli wciągarka jest typu z hamulcem, upewnij się, że podczas korzystania z hamulca wciągarka jest w pozycji neutralnej lub że uchwyt jest zdjęty.
  • Nie używaj uchwytu wciągarki jako wygodnego środka do manewrowania całym przyczepem ani do podnoszenia czegokolwiek.
  • Jeśli uchwyt wciągarki jest odłączany, upewnij się, że jest mocno przymocowany do wału napędowego oraz że klips uchwytu zapięty jest w rowek na wale.
  • Okresowo smaruj mechanizmy lekkim olejem maszynowym, np. WD40, i sprawdzaj kabel pod kątem wszelkich oznak przetarć. W przypadku uszkodzenia kabla należy go wymienić.
  • Jeżeli wymagane są części zamienne, nasz dział posprzedażowy posiada szeroki asortyment części dostępnych do dostawy nocnej.

SERWIS I OCHRONA PODWOZIA

PIELĘGNACJA I OCHRONA TWOJEJ NOWEJ OCYNKOWANEJ PRZYCZEPY Z PODWOZIEM

PIELĘGNACJA I OCHRONA TWOJEJ NOWEJ OCYNKOWANEJ PRZYCZEPY NA PODWOZIU

  • Wszystkie nowe przyczepy Brian James Trailers posiadają komponenty ze stali ocynkowanej, aluminium oraz stali ocynkowanej elektrochemicznie (BZP).
  • Materiały i procesy są zaprojektowane tak, aby chronić konstrukcję przyczepy przed korozją, np. powstawaniem tlenku żelaza na stali.
  • Ocynkowanie uzyskuje się przez zanurzenie surowych elementów stalowych w kąpieli cynkowej w wysokiej temperaturze.
  • Powstała powłoka cynkowa na stali różni się od każdej malowanej powierzchni i będzie chronić stal przez wiele lat.
  • Ocynkowanie to przede wszystkim powłoka ochronna. Nowa powłoka może być refleksyjna i jasna, jednak z czasem naturalnie zmienia się na ciemniejszą i plamistą. W okresie zimowym, gdy drogi są silnie posypywane solą, proces ten może się znacznie przyspieszyć.
  • W połączeniu z ogólnym zabrudzeniem drogowym i sadzą może to powodować zmianę wyglądu nowej przyczepy oraz jej osprzętu, w tym elementów aluminiowych i ocynkowanych elektrochemicznie (BZP).
  • Sól drogowa lub środki czyszczące o właściwościach korozyjnych pozostawione na przyczepie nie będą miały długoterminowego negatywnego wpływu na konstrukcję przyczepy, ale mogą powodować, że przyczepa i jej komponenty zaczną wyglądać na zużyte. Aby w maksymalnym stopniu zachować estetykę nowej przyczepy, zaleca się spłukanie jej czystą wodą przed pozostawieniem na postoju, szczególnie w miesiącach zimowych.
  • Szczególnie zaleca się to, gdy przyczepa jest przechowywana w budynku, ponieważ nie jest wówczas płukana naturalnym deszczem.
  • Na powierzchni mogą pojawić się białe plamy proszkowej substancji zwanej tlenkiem cynku, jeśli przyczepa nie będzie odpowiednio przygotowana.
  • Efekt ten może również wystąpić na komponentach aluminiowych i ocynkowanych elektrochemicznie (BZP). Nieprzestrzeganie tych zaleceń nie powoduje negatywnego wpływu operacyjnego przyczepy, jest to wyłącznie kwestia estetyczna. Brian James Trailers nie ponosi odpowiedzialności za zmiany wyglądu powierzchni związane z ocynkowaniem, komponentami aluminiowymi lub elementami BZP.

REGULACJA HAMULCA I HAMULCA POSTOJOWEGO

OGÓLNE PRZYGOTOWANIE

Konserwację hamulców przyczepy musi przeprowadzać osoba kompetentna, zaznajomiona z systemami hamulcowymi przyczep. Przed regulacją hamulców zawsze obracaj koło(a) w kierunku ruchu do przodu.

Podnieś przyczepę za pomocą odpowiedniego podnośnika oraz bezpiecznych, stabilnych podpór do podparcia podwozia.

Całkowicie zwolnij hamulec ręczny i upewnij się, że jest zablokowany dla bezpieczeństwa (nie może być użyty podczas serwisu).

Podczas serwisowania hamulców i regulatorów zawsze stosuj wysokiej jakości smar na bazie disiarczku molibdenu na gwinty i ruchome elementy. Uwaga: Zawsze obracaj bęben tak, jakby koło toczyło się do przodu.

SYSTEMY HAMULCOWE KNOTT

ETAP 1 Regulacja hamulców.

NARZĘDZIA Klucz oczkowy i płaski „zagięty” 17mm; lekki olej WD40

Spryskaj WD40 lub podobny lekki olej w obszarze nakrętki regulacyjnej hamulca na płycie tylnej hamulca. Zapewni to swobodne obracanie się regulatora.
Wyreguluj klocki na każdym hamulcu do momentu, w którym bęben nie będzie się swobodnie obracał. Następnie użyj regulatora, aby poluzować hamulce do momentu, gdy bęben swobodnie się obraca, a hamulce są tuż na granicy styku.

ETAP 2 Po indywidualnej regulacji każdego z hamulców zwolnij czasowo mechanizm hamulca ręcznego. UWAGA System hamulcowy powinien być całkowicie sprawny i działający przed tym etapem. Z hamulcem ręcznym zwolnionym sprawdź „luźny ruch” między dźwignią siłownika a rurą ściągającą w sprzęgu. Dźwignia powinna poruszać się około 2 mm, zanim system hamulcowy zacznie działać. Wyreguluj złącza na głównym pręcie transmisji hamulca, aby uzyskać wymaganą tolerancję. WAŻNE Nadmierne napięcie na głównym pręcie transmisji hamulca spowoduje, że hamulce kół drogowych będą załączone podczas jazdy. Powoduje to bardzo wysoką temperaturę hamulców i prowadzi do uszkodzenia łożysk kół. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do pożaru.

ETAP 3 Kontrola bezpieczeństwa. Upewnij się, że wszystkie nakrętki zabezpieczające i elementy bezpieczeństwa zostały
w pełni sprawdzone.

 

SYSTEMY HAMULCOWE AL-KO

Regulacja hamulców. 

NARZĘDZIA klucz oczkowy „łamanego” typu 17mm i klucz płaski; śrubokręt płaski; 
lekki olej WD40.

Przed regulacją hamulców zawsze obracaj koło(a) w kierunku jazdy do przodu.

Usuń plastikową zatyczkę z otworu regulacyjnego w tylnej tarczy hamulcowej. 

Nanieś spray WD40 lub podobny lekki olej przez tylną tarczę hamulcową na obszar regulatora hamulca. Zapewni to swobodne obracanie się regulatora.

Odłącz linkę hamulcową od drążków równoważących na środku osi przyczepy. Sprawdź luz w kablu, który przy prawidłowo wyregulowanym hamulcu powinien wynosić 
5 do 8mm. 

Używając śrubokręta płaskiego, obracaj śrubę regulacyjną dostępną przez otwór regulacyjny w tylnej tarczy hamulcowej. Obracaj zgodnie ze strzałkami, aby zwiększyć lub zmniejszyć regulację. Sprawdzaj luz na końcu każdego Bowdena do momentu, aż wszystkie będą równo ustawione w zakresie 5-8mm. Ponownie zamocuj linkę do drążków równoważących hamulca. Przetestuj działanie hamulca ręcznego, kilkakrotnie go używając.

 

OSTATNIE SPRAWDZENIA

  1. Wymienić i ponownie dokręcić koła drogowe do zalecanych wartości momentu, szczegóły na stronie 19.
  2. Przeprowadzić jazdę próbną przyczepy, aby zapewnić bezpieczne i prawidłowe działanie hamulców przed przewozem ładunku.
  3. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w procedurze lub jej rezultacie, prosimy o kontakt z Brian James Trailers lub jednym z naszych renomowanych przedstawicieli w celu uzyskania dalszych wskazówek.

INTERWAŁ OD NOWOŚCI

  1. Po pierwszych 1 000 milach (1 500 km) 
  2. Co 6 000 mil (10 000 km) lub co 12 miesięcy następnie.

WAŻNA INFORMACJA

„Okres eksploatacji” tłumika sprzęgu przyczepy (zamontowanego wewnątrz głównego korpusu sprzęgu) zostanie znacznie skrócony, jeśli przyczepa jest używana z źle wyregulowanymi hamulcami.

Gwarancja na części i robociznę jest nieważna, jeśli układ hamulcowy jest nieprawidłowo serwisowany lub jeśli przyczepa jest używana z źle wyregulowanymi hamulcami.

PROSIMY ZWRÓCIĆ UWAGĘ Awaria tłumika powoduje silny efekt „szarpania” podczas lekkiego hamowania.

ZACZEP KULOWY

ODCZEPANIE

Pociągnij uchwyt do góry tak wysoko, jak to możliwe, i unieś go z haka kulowego. Przy większych obciążeniach na przodzie sprzęganie i rozłączanie można ułatwić, używając koła podporowego do pomocy przy podnoszeniu.

KULA BEZPIECZEŃSTWA

AL-KO zaleca montaż kuli zabezpieczającej, ta prosta plastikowa kula pasuje do wnętrza głowicy haka (gdy przyczepa jest odłączona od haka holowniczego). W połączeniu z urządzeniem zabezpieczającym, kula zabezpieczająca jest zablokowana w obszarze głowicy haka, zapewniając, że złodzieje nie mogą podpiąć przyczepy do haka o mniejszej średnicy lub haka holowniczego. Działa to również jako bardzo widoczny środek odstraszający przed kradzieżą.

SMAROWANIE

Na kulę haka należy nanieść niewielką ilość standardowego smaru, aby utrzymać zmniejszone tarcie.

WYSOKOŚCI ZACZEPÓW KULOWYCH

Wysokości przyczepy i haka holowniczego. Odniesienie do Dyrektywy WE 94/20, Załącznik VII, Sekcja 2. Zakresy wysokości dopuszczone w dyrektywie jako zgodne. PRZYCZEPA POJAZD CIĄGNĄCY POZIOM PODŁOŻA Wymiary w mm. Stan załadowany.

 

POZIOM PODŁOŻA

Wymiary w mm. Stan załadowany.

KOŁA I OPONY

KOŁA I OPONY

JAK SPRAWDZAĆ OPONY

  • Zakładaj odpowiednie opony.
  • Opony muszą być w dobrym stanie.
  • Ciśnienie w oponach musi być prawidłowo utrzymywane za pomocą dokładnego manometru.
  • Nie przeciążaj przyczepy.
  • Regularnie sprawdzaj opony pod kątem uszkodzeń i usuwaj z bieżnika wszelkie potencjalne zanieczyszczenia, takie jak kamienie. Prowadź zestaw z rozsądną („komfortową”) prędkością – zgodnie z ograniczeniami prędkości.
  • Należy unikać gwałtownych manewrów, np. nagłego wyprzedzania lub zmiany pasa ruchu. Dobra praktyka jazdy, zarówno z przyczepą, jak i bez niej, obejmuje inteligentne przewidywanie takich sytuacji.
  • Zawsze stosuj się do zaleceń producenta samochodu i przyczepy.

Uchwyt na opony

WAŻNE INSTRUKCJE BEZPIECZEŃSTWA DLA UCHWYTU NA OPONY

Uchwyt na opony jest zaprojektowany tak, aby pomieścić szeroki zakres różnych rozmiarów opon i zapewnia idealny sposób na bezpieczny transport opon i kół, jednocześnie utrzymując łatwość obsługi Twojej przyczepy Brian James Trailer.

WAŻNE należy zachować ostrożność przy zabezpieczaniu opon, NIGDY nie ruszaj ani nie jedź, zanim opony nie zostaną bezpiecznie przymocowane odpowiednimi pasami z napinaczem.

Uchwyt na opony jest zaprojektowany tak, aby trzymać koła między dwoma równoległymi belkami nośnymi, należy zachować ostrożność, aby poprawnie umieścić oponę. Zawsze upewnij się, że bieżnik opony opiera się całkowicie na belkach nośnych, jak pokazano.

ZABEZPIECZENIE

  1. Umieść oponę(-y) pomiędzy dwoma niebieskimi pętlami taśm, upewniając się, że taśmy są dociśnięte blisko boków opony/koła.
  2. Przymocuj niebieski pas napinający krzyżowo do środka pierwszej bocznej pętli taśmy, upewniając się, że hak pewnie osadził się w metalowym uchwycie mocującym.
  3. Umieść taśmę na górze opon, przesuwając dwa szerokie „ochraniacze taśmy” na krawędź przednią każdej zewnętrznej opony.
  4. Zabezpiecz napinacz taśmy na środku drugiej krzyżowej pętli taśmy, upewniając się, że hak pewnie osadził się w metalowym uchwycie mocującym.
  5. Naciągnij taśmę za pomocą napinacza, aż będzie mocno zapięta, aby zdjąć, wykonaj czynności odwrotnie.
  6. Zawsze korzystaj z systemu pasów Brian James Trailers.

BEZPIECZEŃSTWO *

Aby zapobiec kradzieży, koła i opony można zablokować na miejscu. System blokujący składa się z wysokowytrzymałego stalowego kabla i kłódki. Postępuj zgodnie z instrukcjami, aby zabezpieczyć opony/koła jak opisano.
* Kabel zabezpieczający zapewnia również drugą warstwę ochrony na wypadek, gdyby główny pas kołowy poluzował się.

PASUJE DO

  1. Przełóż zapętloną część kabla przez otwór w zewnętrznej górnej sekcji ramy stojaka na opony, upewnij się, że mała tylna płytka znajduje się NA ZEWNĄTRZ tego otworu.
  2. Przeciągnij kabel prosto na wylot i przełóż przez środek opon/kół.
  3. Przełóż kabel przez otwór w zewnętrznej, najdalszej górnej sekcji ramy stojaka na opony.
  4. Zabezpiecz kabel (końcówkę z pętlą) odpowiednią kłódką.

ZABEZPIECZONY

To prevent theft, wheels and tyres can be locked in position. The locking system is made up of a high tensile steel cable and padlock. Follow the instructions to secure tyre/wheels as described. *Security cable also adds a second layer of cover, in the unlikely event of the main wheel strap working loose.

OŚWIETLENIE

Okablowanie wtyczki

oswietlenie

RAMPA ZAŁADOWCZA

WAŻNE INSTRUKCJE BEZPIECZEŃSTWA

WAŻNE INSTRUKCJE BEZPIECZEŃSTWA DLA ZESTAWÓW RAMP ZAŁADOWCZYCH P-RAMP-9300-A-N I P-RAMP-9310-A-N

Podczas korzystania z ramp załadowczych P-RAMP-9300-A-N lub P-RAMP-9310-A-N należy zwrócić szczególną uwagę na maksymalną dopuszczalną ładowność ramp, która zależy od wagi pojazdu ładowanego oraz długości jego toru/rozstawu osi.

WAŻNE należy zachować ostrożność podczas korzystania z tych ramp, NIGDY nie przekraczać podanej ładowności. Informacje o ładowności są umieszczone na etykiecie informacyjnej na boku każdej rampy.

Wskazówki bezpieczeństwa

  • Rampa zawsze musi być prawidłowo połączona z przyczepą
  • Stopa rampy musi znajdować się równo na twardym podłożu
  • Zawsze sprawdzaj, czy rampy są wolne od kamieni i gruzu
  • Kąt załadunku ramp nie powinien nigdy przekraczać 30% nachylenia (16,5 stopnia)
  • Podczas załadunku maszyny na stalowym torze należy używać gumowych mat w celu ochrony ramp