INSTRUKCJA OBSŁUGI OPERATORA
POJAZD CIĄGNĄCY
POŁĄCZENIE PRZYCZEPY Z POJAZDEM HOLUJĄCYM
- Upewnij się, że hak holowniczy pojazdu holującego jest w dobrym stanie, tj. strukturalnie stabilny. Sprawdź, czy czara główki kulowej jest dobrze nasmarowana.
- Podnieś główkę sprzęgu nad kulę haka holowniczego za pomocą opuszczonej teleskopowej nóżki podporowej.
- Umieść kulę haka pod główką sprzęgu, następnie opuść główkę sprzęgu na kulę, trzymając główkę sprzęgu otwartą. Niektóre modele główek sprzęgu posiadają automatyczny mechanizm zamykający i nie wymagają trzymania otwartego. Pełne informacje na stronie 17. Gdy oba elementy są mocno zazębione, rękojeść główki sprzęgu zablokuje się w pozycji zamkniętej. Dla bezpieczeństwa obróć główkę sprzęgu i dokładnie ją obejrzyj, aby upewnić się, że przyczepa jest prawidłowo sprzęgnięta. Na niektórych główkach sprzęgu znajdują się wskaźniki informujące o prawidłowym zazębieniu z kulą.
- Kontynuuj podnoszenie nóżki podporowej aż do całkowitego zrolowania i mocnego zablokowania górnej rękojeści. Jeśli jest dostępny mechaniczny mechanizm blokujący, upewnij się, że jest włączony przed jazdą. Teraz poluźnij główny zacisk i podnieś nóżkę podporową tak wysoko, jak to możliwe w zacisku, następnie mocno dokręć zacisk, upewniając się, że nóżka podporowa jest dobrze odsunięta od mechanizmów hamulcowych. Automatyczne nóżki podporowe nie wymagają bocznego zacisku.
OSTRZEŻENIE Jeśli ten zabieg nie zostanie wykonany, nóżka podporowa może się odwinąć i zetknąć z ziemią w czasie jazdy, powodując poważne uszkodzenia mechanizmu. Tego rodzaju uszkodzenia NIE są objęte gwarancją. - Sprawdź stan linki awaryjnej hamulca postojowego, jeśli jest uszkodzona lub jej brak, wymień natychmiast. Podłącz linkę awaryjną do uchwytu holowniczego pojazdu holującego.
- Podłącz 13-pinową wtyczkę elektryczną do gniazda na tylnej części pojazdu holującego, upewniając się, że szczelina wtyczki i klucz w gnieździe są wyrównane. Sprawdź, czy wszystkie światła działają prawidłowo. Upewnij się także, że przewód elektryczny przyczepy nie ciągnie się po ziemi, co może powodować przetarcia kabli i uniemożliwić działanie oświetlenia.
- Upewnij się, że hamulec ręczny jest całkowicie zwolniony. Hamulec ręczny w pozycji zwolnionej leży poziomo. Nigdy nie podróżuj z zaciągniętym hamulcem ręcznym.
- Wszystkie opony zarówno pojazdu holującego, jak i przyczepy muszą być odpowiednio napompowane do maksymalnego ciśnienia zalecanego do holowania. Sprawdź szczegóły w tym podręczniku i nigdy nie przekraczaj maksymalnego ciśnienia podanego na boku opony.
PROCEDURA ZAŁADUNKU / ROZŁADUNKU
ZAŁADUNEK NA PRZYCZEPY Z RAMPAMI ZAŁADOWCZYM
Usuń kołki zabezpieczające rampę i wsunąć rampę na tył przyczepy.Umieść rampy na tyle przyczepy, korzystając z wbudowanego mechanizmu mocującego na tyle przyczepy. Po pełnym osadzeniu rampa nie zsunie się przypadkowo z tyłu przyczepy podczas załadunku. Wprowadź pojazd na przyczepę, używając napędu lub wciągarki. Przywróć rampy do ich pierwotnej pozycji i zabezpiecz dostarczonymi kołkami. Zapewnij, że rampa jest napięta, aby wyeliminować luzy i stuki, jeśli to możliwe.
ZAŁADUNEK NA PRZYCZEPY Z POKŁADEM PRZECHYLNYM, BEZ RAMP
Odblokuj zaciski mocujące podłogę do ramy typu „A” i zamknij zawór pompy hydraulicznej. Pompuj siłownik hydrauliczny, aż tył przyczepy dotknie ziemi. Wprowadź pojazd na przyczepę za pomocą napędu lub wciągarki. Stopniowo zwalniaj zawór hydrauliczny, upewniając się, że nikt nie znajduje się pod przyczepą ani w miejscu, które mogłoby spowodować zranienie podczas opuszczania podłogi. Dokręć zaciski mocujące podłogę.
WYSOKOŚCI HAKA HOLUJĄCEGO I POZYCJONOWANIE ŁADUNKU
ZABEZPIECZENIE ŁADUNKU
HOLOWANIE
KILKA PODSTAWOWYCH LOGICZNYCH WSKAZÓWEK DLA BEZPIECZNEGO I KOMFORTOWEGO CIĄGNIĘCIA
- Dodanie przyczepy do pojazdu wydłuża całkowiony rozstaw osi, dlatego podczas skręcania należy poszerzyć promień skrętu, aby uniknąć uderzenia o krawężniki.
- Pamiętaj, że dodanie przyczepy wraz z ładunkiem zwiększy drogę hamowania, dlatego zachowaj większy odstęp podczas hamowania.
- Nie przekraczaj maksymalnej masy holowania dla pojazdu ciągnącego.
- Pamiętaj podczas cofania, aby kierować przeciwnie do kierunku, w którym chcesz, aby przyczepa się poruszała.
Ta technika wymaga dużo praktyki, aby stać się biegłym.
HOLOWANIE I PRAWO
PRĘDKOŚCI HOLWANIA W UK - Obszary zabudowane: 30 mph (48 km/h), Drogi jednokierunkowe: 50 mph (80 km/h), Drogi dwujezdniowe i autostrady: 60 mph (96 km/h)
AUTOSTRADY - Pojazd holujący przyczepę nie ma prawa korzystać z prawego pasa ruchu, chyba że jezdnia ma dwie szerokości pasów.
TABLICE REJESTRACYJNE - Przyczepa holowana po drodze publicznej musi być wyposażona w tylną tablicę rejestracyjną o tym samym kolorze i tym samym numerze co pojazd holujący.
PASAŻEROWIE - Przyczepa nie może być używana do przewozu pasażerów.
PARKING
Podczas parkowania przyczepy na czas dłuższy niż 24 godziny, koła muszą być unieruchomione za pomocą klinów pod koło, aby zapobiec niepożądanemu ruchowi, a hamulec postojowy przyczepy pozostawiony w pozycji opuszczonej (wyłączonej). Nieprzestrzeganie tej zasady może w niektórych warunkach pogodowych skutkować zablokowaniem hamulców przyczepy.